Brazzaville

12 november 2008
fred

Brazzaville speelt al een paar jaren samen en heeft in die tijd een hechte, compacte en aanstekelijke sound ontwikkeld. Dit septet speelt een verteerbare en dansbare mix van seventies jazz en funk in de geest van Sly Stone en Herbie Hancocks Headhunters. Hun repertoire bestaat echter grotendeels uit eigen composities, meestal van de hand van bandleader en baritonsaxofonist Vincent Brijs.

Vincent Brijs: baritonsaxofoon, altsaxofoon
Andrew Claes: tenorsaxofoon, sopraansaxofoon
Geert Hellings: elektrische gitaar
Jan Willems: Rhodes/Nord Electro
Nicolas Rombouts: elektrische basgitaar
M aarten Moesen: drums
Amel Serra Garcia: percussie

Stevige grooves staan centraal, maar ook als solisten weten ze te overtuigen. Vooral de tandem van saxofonisten Brijs en Andrew Claes speelt geïnspireerde riffs en licks die staan als een huis, maar ook de funky orgelklanken van toetsenist Jan Willems stuwen deze band vooruit. Een groep met de overtuigingskracht en sexy uitstraling van rockers die ongetwijfeld een erg breed publiek aanspreekt. Zelfs Minister Bert Anciaux deed een beroep op Brazzaville om de uitreiking van de Cultuurprijzen een feestelijk tintje te geven.
In 2007 wonnen ze de wedstrijd Jong Jazztalent Gent, opgezet door Duvel Moortgat, Blue Note Records Festival en JazzLab Series. Hun prijzenpakket bestaat onder andere uit een concert op het Blue Note Records Festival editie 2008 en deze tournee bij JazzLab Series.

Vincent Brijs leerde het saxofoonspel van Frank Vaganée, Bart Defoort en Ben Sluijs. Hij maakt deel uit van een bont allegaartje groepen, zoals Fables of Fungus, het Tuesday Night Orchestra of Savana Station en leidt een eigen kwartet;Namid.

Saxofonist Andrew Claes studeerde aan het Conservatorium van Brussel, bij Jeroen Van Herzeele, en aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, bij Ben Sluijs, Erwin Vann en Kurt Van Herck. Hij componeerde voor verschillende toneel- en dansvoorstellingen, performances en kortfilms. Hij is ook betrokken bij Muni, DezMona en tourde met Goddam! A Tribute to Nina Simone een hele poos langs Belgische en Nederlandse culturele centra.

Geert Hellings’ roots liggen bij blues en pop, maar dat veranderde snel toen vader Hellings zijn vijftienjarige zoon in contact bracht met jazz. Hij volgde les bij verschillende privéleraars en op het jeugdmuziekatelier van Mortsel, waar hij piano, gitaar en saxofoon studeerde. Eens afgestudeerd als Germanist trok hij naar het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, waar Hendrik Braeckman en Martijn Van Iterson de gitarist in hem perfectionneerden.

Toetsenist Jan Willems, vrienden zeggen JohnnyDub, is verbonden aan een resem groepen, zoals Zap Mama, Lize Accoe, Savana Station en HUMb; zijn allereerste groep ooit.

Bassist Nicolas Rombouts begon als selfmade-man. Toen zijn interesse in experimentele muziek en jazz niet meer in te dijken viel, koos hij resoluut voor een opleiding aan het Leuvense Lemmensinstituut, waar hij onder de vleugels van Philippe Aerts terechtkwam. Hij eet nog steeds gretig van verschillende muzikale walletjes, speelt bij Dez Mona en Collectief Reflexible en ook hij was een deel van Goddam! A Tribute to Nina Simone.

Maarten Moesen startte als knaap van acht als lid van het plaatselijke trommelkorps. Hoewel hij vanaf zijn twaalfde viollessen volgde had het lot toch iets anders voor hem in petto. Als tiener vond hij een afgedankt drumstel, hij redde het van het stort en leerde zichzelf drummen. Van dan af was er geen houden meer aan. Hij studeerde aan het Leuvense Lemmensinstituut bij Dré Pallemaerts, speelt mee met verschillende formaties en schrijft samen met Ward Daenen eigentijdse muziek onder de naam Wolf&Wolf.

Amel Serra Garcia is het nieuwste lid van de groep. Deze percussionist met Cubaanse roots speelde al als gast mee op Brazzaville’s cd-debuut “Days of Thunder, Days of Grace”, maar voor deze JazzLab-tour maakt hij vast deel uit van de band. Amel draait al een hele tijd mee in het Vlaamse pop- en jazzcircuit. Hij speelt o.a. bij Zita Swoon, El Tattoo Del Tigre, Motek,…