Mark Lefever: peter van 20 jaar JazzLab Series

1 april 2013
Karen

De stem van Mark Lefever maakt deel uit van het collectieve geheugen van enkele generaties radioluisteraars. Zie Zo Zaterdag, Neem je tijd, Fris van Lefever,… Voor de toenmalige BRT 1 en BRT 2 maakte hij het ene gesmaakte programma na het andere. Begin jaren ’90 stond hij mee aan de wieg van nieuwe zenders Donna en Sporza, vooraleer hij zijn naam verbond aan Studio Brussel. Het voorbije decennium keerde hij terug naar Radio 1 en de laatste jaren was hij ook actief voor Klara, met de programma’s Friday on my mind en Jazz.


Een duizeligmakende opsomming, maar dat Mark zijn carrière geëindigd is met een jazzprogramma, viel ten huize JazzLab Series niet in dovemansoren. Zijn liefde voor muziek is puur en schoon, en vooral heel erg breed. Daarom zijn we zo blij dat deze man toegezegd heeft om peter te worden van ons jubilee: jazz is ons inziens muziek voor iedereen die graag naar muziek luistert. Hoewel de jazzpers in Vlaanderen van een hoogstaande kwaliteit is, wordt ze al te vaak in een nauwelijks zichtbaar hoekje geduwd. Mark Lefever bewijst dat je niet in dat hoekje moet zitten om van deze muziek te genieten. We zijn vereerd dat hij zijn gezicht – en zijn stem – aan deze mijlpaal in ons jonge bestaan wil verbinden.

We stelden Mark enkele vragen, om meer te weten te komen over zijn jazzachtergrond en de manier waarop hij uitkijkt naar het jubileumweekend.

Op 28 september vinden 20 jazzconcerten op één avond plaats, gespreid over heel Vlaanderen. De stijlen zullen heel divers zijn. Welke concerten spreken het meest tot jouw verbeelding en waar mogen we je verwachten?

Kiezen is verliezen, hé. Marjan Van Rompay Group ga ik bekijken in de Handelsbeurs de dag voor het JazzLab-feest in Sint-Niklaas. Die avond kan niet tegenvallen met Nordmann, Black Flower en Bert Joris Quartet. Maar dan stelt zich het probleem op 28 september: welk van die twintig concerten wil ik meemaken? Allemaal mocht het kunnen (een peter moet gul zijn) maar dat kan dus niet. Een aantal groepen zal ik hoe dan ook mogen aankondigen op Gent Jazz Festival en Jazz in ’t Park (LABtrio, Tuur Florizoone, Too Noisy Fish, Mâäk). Score Man heeft me al eens vrolijk omver geblazen. Verder draag ik Kristen Cornwell, Sam Vloemans en Yves Peeters Group een warm hart toe. Ik ben nieuwsgierig naar Les Blauw en Koen Nys Quintet. Toch twijfel ik tussen Nathalie Loriers Trio of naar de Soulmates van Joachim Badenhorst.

In je carrière bij de VRT ben je altijd met muziek in de brede zin van het woord in aanraking gekomen. De laatste jaren duik je steeds meer op bij Klara en in jazzomgevingen. Is er iets specifieks dat jou naar de jazzscène toegezogen heeft? En heb je persoonlijke affiniteit met een bepaalde muzikant/groep?

Jazz was me niet vreemd. Als kind in de jaren zestig hoorde ik de muziek die mijn pa oplegde. Dat was heel veel Frans chanson en Nederlandstalige kleinkunst maar ook Oscar Petersen, Errol Garner, Sydney Bechet en Louis Armstrong. Daarnaast prikkelde de betreurde Marc Moulin me met zijn programma’s Cap de Nuit en King Kong op RTBf-radio. Hij liet horen dat  muziek een huis is met vele, vele kamers.
Ik hou van funk en dat bracht me naar groepen als Weather Report en The Brecker Brothers. Ik hou van stemmen en zo kwam ik bij Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Nina Simone, Lou Rawls, Abbey Lincoln, Cassandra Wilson, José James, David Linx, … en bij Philip Catherine die zo fraai zingt op zijn gitaar.
Op Klara mocht ik het programma ‘Friday on My Mind’ maken. Dat programma draaide rond stemmen (folk, fado, flamenco, tango, … ,blues én jazz) en instrumentale jazz met veel aandacht voor de Belgen. Ik moest me inwerken maar het maken van dat programma heeft me heel veel vreugde bezorgd en ook de luisteraars waren het niet ongenegen te merken aan hun enthousiaste reacties.

Waarom moeten mensen meer naar (Belgische) jazz luisteren?

Omdat jazz ten onrechte omschreven wordt als cerebraal of niet toegankelijk. Ik geef toe: free blijft voor mij heel moeilijk maar ook voor niet-geoefende oren valt er zo veel te ontdekken. Bovendien leeft jazz. Bekijk even de concertagenda en dan zie je de vele jonge Belgische groepen die zich vol goesting gooien op jazz. De rol van JazzLab Series daarin kun je onmogelijk onderschatten.

Als je nog voor Radio 1 of StuBru zou werken, welke Belgische jazzplaat zou je in je programma’s binnensmokkelen?

Dat zijn er een pak, deze lijst is niet limitatief: Yves Peeters Group, Tuur Florizoone, Back Back, Marc Moulin, Jef Neve, Dré Pallemaerts, Nicolas Kummert, L’âme des poètes, WOFO, Flat Earth Society, Melanie de Biasio, Hijaz, Panta Rhei, Rony Verbiest, Michel Bisceglia, Koen De Cauter, Bert Joris, Kris Defoort, Philip Catherine, Enrique Tarde, …