Le Ravage d’Ali Baba

29 maart 2019

(c) Frederik Van den Broeck

“★★★ – Een eigenzinnige cd” (Peter De Backer, De Standaard)

Le Ravage d’Ali Baba is misschien wel het belangrijkste album dat ons land dit jaar voortbracht.” (Bjorn Weynants, Enola Magazine)

“★★★1/2 – Koop het gelijknamige boek er ook maar bij, maar behandel, zoals Anne Provoost zo mooi schreef, de asielzoekers alsjeblieft niet als een barcode.” (Koen Lauwers, HUMO)

“Geen opzichtige woede noch de obligate boodschap dat alles wel goed komt. Voor alles getuigt de muziek van een oprechte verbazing.” (Mischa Andriessen, Trouw (NL))


Verhalen en impressies uit vluchtelingenkampen verwerkt in een creatieve, uitdagende voorstelling met muziek, woord en beeld.

“You can’t help it. An artist’s duty, as far as I’m concerned, is to reflect the times.” – Nina Simone

Le Ravage d’Ali Baba’ (een project van De Koffie van Morgen) is een concert met instrumentale muziek en fragmenten van opgenomen gesprekken met mensen op de vlucht. Het concert is een poging om met abstracte middelen een situatie te schetsen die net heel werelds is. Door afstand te nemen van te snelle meningsvorming en te kiezen voor reflectie over zo’n gevoelig thema proberen de muzikanten dichter bij de mensen zelf te komen.

De Koffie Van Morgen is het creatief platform van drummer en grafisch artiest Simon Plancke. Als vrijwilliger bij Vzw Humain ontstond bij hem het idee om iets te doen met verhalen van vluchtelingen, nadat nadat hij vaststelde dat de beeldvorming over deze groep mensen te eenzijdig was en niet strookte met zijn ervaringen. Die drang werd vertaald in een multimediale voorstelling.

Voor de muziek deed Plancke een beroep op een paar jonge kleppers van de Belgische jazz: Hendrik Lasure, Thijs Troch en Elias Devoldere, bekend van o.m. SCHNTZL, An Pierlé Quartet, Nordmann, Hypochristmutreefuzz,… Ze trokken met vrijwilligers van Vzw Humain naar vluchtelingenkampen in Brussel en Duinkerke. De gesprekken die ze daar hadden met mensen op de vlucht duiken op in een concertreeks bij JazzLab (vanaf 1/12), maar ook op een album dat ze opnamen bij Koen Gisen.

Op 1 december verschijnt via WERF Records een boek+cd, dat wordt voorgesteld tijdens de première in KAAP/Vrijstaat O. (Oostende). Het boek bevat teksten van 9 geëngageerde auteurs die ook meegingen naar de vluchtelingenkampen en hun indrukken en opgetekende verhalen verwerkten in persoonlijke bijdragen: Anne Provoost, Yasmien Naciri, Aya Sabi, Dalilla Hermans, Carmien Michels, Sabrine Ingabire, Rachida Lamrabet, Birsen Taspinar en Ann Lamon. Daarnaast bevat het boek fotomateriaal van Light Of The Children, dat kinderen zelf foto’s liet maken in de vluchtelingenkampen.

De concerten worden bovendien aangevuld met nieuw beeldmateriaal van filmmaakster Lisa Tahon. De concertreeks zal ook gepaard gaan met een inzamelingsactie in samenwerking met de diverse locaties en hulporganisatie Vzw Humain. Meer info bij de concertlocaties over de mogelijkheden (inzameling dekens/slaapzakken/tenten en/of geld).

De première vindt plaats op zondag 1/12 in KAAP/Vrijstaat O. (Oostende) om 17u. Daarna volgen nog 11 concerten. 


*****
Simon Plancke:
Mijn inspiratie en drijfveer om dit project te maken is de ervaring door luisteren. De ervaring om naar mensen in een minder gelukkige positie te luisteren en te ervaren welke wijsheden, verhalen, raad,… zij me bijbrengen. De eerste stappen in die richting werden gelegd door m’n vrijwilligerswerk in Poverello, Brussel. Door mijn engagement voor vzw Humain (vanaf september 2018) werd het uiteraard uitgebreid met mensen op de vlucht. Het idee om dit in een muzikale context te brengen is de uitkomst van mezelf telkens de vraag te stellen: “Wat is oprecht?”. Een vraag die ik me voortdurend stel. “Waarom doe ik dit?”, “Wat betekent dit voor mij?” Dit pad werd alleen maar duidelijker, concreter en geïnspireerder door de quote van Nina Simone & al haar werk, en het eerste televisie-optreden van Mashid Mohadjerin, waarin ze naast haar eigen fantastisch werk, het werk van Richard Mosse “Incoming” (i.s.m. Ben Frost) aan bod laat komen, Jai Moseley’s “Symphony ” – Simon Plancke

Elias Devoldere drums
Simon Plancke drums
Thijs Troch toetsen
Hendrik Lasure toetsen

ARTIKELS / RECENSIES

“★★★1/2 – Koop het gelijknamige boek er ook maar bij, maar behandel, zoals Anne Provoost zo mooi schreef, de asielzoekers alsjeblieft niet als een barcode.”  – HUMO

“★★★ – Een eigenzinnige cd” – De Standaard

“Le Ravage d’Ali Baba is misschien wel het belangrijkste album dat ons land dit jaar voortbracht.” – Enola Magazine

“Soms schrijnend en bikkelhard, soms hoopvol en intens, maar vooral: de moeite waard om te horen én te zien.” – Damusic

“Geen opzichtige woede noch de obligate boodschap dat alles wel goed komt. Voor alles getuigt de muziek van een oprechte verbazing.” –  Trouw (NL)

“De mannen hebben een indrukwekkend project samengesteld met muziek die intrigeert en verrassend veel lagen kent.” – Written In Music

“Want deze schijf prikkelt niet alleen je zintuigen, eveneens wordt de fantasie geprikkeld en de wereldreiziger in ons aangesproken op deze zeer gevarieerde plaat waar spoken word inbreng en muzikale pracht wordt samengesmolten tot een experimenteel geheel.”MusicZine

“Daar ligt de uiteindelijke sterkte van dit creatieve platform. Zij delen verhalen op artistieke wijze, maar het is aan het publiek om te bepalen hoe zij die boodschap interpreteren.”MO*

“Het repetitieve van klanken onderstreept de eentonigheid van het leven in het kamp, het losbarsten van geluiden staat haaks op het gedans van de mannen in de film. Het is een knap staaltje van kunnen.”Jazz & Mo’

“De hoofdrol gaat zonder meer naar het slagwerk dat de enge, beklemmende sfeer van het gebied hoorbaar maakt.”Jazz’Halo

“Je kan deze verhalen en gevoelens die ze opwekken, niet licht vergeten.”Hebban

INTERVIEWS

“Ik wil verder weg van de mening, en dichter bij de mens”Knack

“I think it is a question of continuing to talk to each other, and of focusing more on the things we have in common than the things that separate us.” – Dubbelinterview Simon Plancke & Frédérique Lecomte BRUZZ

“Poëzie in het vluchtelingenkamp: ook al leven we in parallelle werelden, we blijven allemaal  mensen.”Randkrant

AANKONDIGINGEN & ANDERE

Aankondiging ‘Le Ravage d’Ali Baba’ – Luminous Dash
Aankondiging ‘Le Ravage d’Ali baba’ – Draai om je oren
Aankondiging “Van bommen tot rozen” – Handelsbeurs
Aankondiging ‘Le Ravage d’Ali Baba’ – MusicZine

Voorpublicatie tekst Sabrine Ingabire – De Standaard

Radio interview Simon Plancke – Music Matters, KLARA

Le Ravage d'Ali Baba Ontmoetingscentrum Marke, Kortrijk
Le Ravage d'Ali Baba ,
Le Ravage d'Ali Baba CC Ter Vesten, Beveren
Schoolvoorstelling Le Ravage d'Ali Baba Handelsbeurs, Gent
Le Ravage d'Ali Baba 4AD, Diksmuide Tickets
Le Ravage d'Ali Baba C-mine, Genk Tickets
Le Ravage d'Ali Baba De Waai, Geel Tickets
Le Ravage d'Ali Baba Flagey, Elsene Tickets
Le Ravage d'Ali Baba Rataplan, Borgerhout Tickets
Le Ravage d'Ali Baba Handelsbeurs, Gent Tickets
Le Ravage d'Ali Baba CC De Factorij, Zaventem Tickets
Le Ravage d'Ali Baba CC Westrand, Dilbeek Tickets
Le Ravage d'Ali Baba De Casino, Sint-Niklaas Tickets
Le Ravage d'Ali Baba NONA, Mechelen Tickets
Le Ravage d'Ali Baba KAAP / Vrijstaat O., Oostende Tickets

‘Le Ravage d’Ali Baba’ is een productie van De Koffie Van Morgen / co-productie: JazzLab en KAAP / Compositie & muziek: Simon Plancke, Elias Devoldere, Hendrik Lasure, Thijs Troch / Opname & geluidsmix: Koen Gisen / Mastering: Gert Van Hoof / Film: Lisa Tahon / Illustraties: Tinzi Yada / Animatie: Bert Juliaan / Tekst: Dalilla Hermans, Sabrine Ingabire, Ann Lamon, Rachida Lamrabet, Carmien Michels, Yasmien Naciri, Anne Provoost, Aya SabiBirsen Taspinar / Dramaturgie: Quan Bui Ngoc / Tolk: Haval Faris / Met dank aan Vzw HUMAIN

https://dekoffievanmorgen.org/