Aspen Label Night

2 mei 2020

*** ASPEN LABEL NIGHTS GEANNULEERD ***
We zagen het ook liever anders, maar hebben samen met de mensen van Aspen Edities beslist om deze tournee te annuleren. Door de huidige restricties voor buitenlandse muzikanten en de slechte vooruitzichten zijn er te veel factoren die roet in het eten gooien. Het alternatief zou zijn om dit enkel met Belgische muzikanten aan te pakken. De kwaliteit zou dan evenzeer sterk zijn, maar zou niet meer beantwoorden aan het oorspronkelijke opzet: i.e. een programma met lokale en internationale connecties van het Aspen-label.

Deze tournee wordt verplaatst naar seizoen 2021-2022. Meer info daarover volgt.

We hebben wel één concert uit de brand gesleept: de albumvoorstelling van Promesa (Stijn Cools & Thomas Jillings) gaat nog altijd door zoals gepland, op 17.12 in Rataplan (Borgerhout)

**************************************************

Brede waaier voor fijnproevers

Geen band deze keer, maar een label. Aspen Edities is een klein, onafhankelijk platenhuis dat zich op de kaart gezet heeft met prachtig vormgegeven releases. De muziek beweegt tussen jazz en improvisatie, hedendaagse klassiek, pop- of folkinvloeden, en elektronica. Deze label night combineert vaste waarden met extra combinaties van muzikanten uit de dichte en iets minder dichte omgeving van Aspen.

OVER ASPEN EDITIES

Aspen Edities werd opgericht door muzikanten Ruben Machtelinckx en Niels Van Heertum, samen met schrijfster Sanne Huysmans. Ze geven naar eigen zeggen ‘integrale muziek’ uit, muziek die ontsnapt aan traditionele genres, gemaakt door muzikanten die op koppige wijze een geheel eigen pad kiezen. En die ambitie levert op: de releases worden steevast enthousiast onthaald in binnen- en buitenland. Recent kreeg het debuutalbum van het kwartet Porous Structures nog de Klara Award voor de beste Belgische jazz cd van 2019.

Deelnemende artiesten/bezettingen

(c) Hans van der Linden

VEDER
Hoe dynamisch en veelzijdig het muzikantschap van euphoniumspeler Niels Van Heertum zich ook ontwikkelt, in zijn diep persoonlijke projecten zoekt hij rust en eenvoud op. Dat blijkt ook bij Veder, zijn akoestisch kwartet. In deze groep krijgt Van Heertum het gezelschap van vaste kompaan Ruben Machtelinckx (gitaar, banjo) en een karaktervol blazerspaar: Joachim Badenhorst (rieten) en Eivind Lønning (trompet). Veder bracht in 2017 zijn debuutalbum evergreen uit. 

Veder brengt subtiel gelaagde composities die door het viertal vrank en vrij worden omspeeld. Andere stukken worden op het moment zelf gecomponeerd, maar klinken even helder en hecht. Het lijkt regelmatig alsof inspiratie gezocht wordt bij de natuur: de muziek vloeit en stroomt, heeft een markante openheid die weldadig aanvoelt en toch voor de nodige prikkels zorgt. Het is muziek om geduldig op je te laten inwerken, geen instant sugar rush.

POOR ISA
Poor Isa is het duo van Ruben Machtelinckx en Frederik Leroux. Eerder verscheen op Aspen ‘when the shade is stretched’, een splitalbum uit 2017 waarop beide gitaristen elk één kant voor hun rekening nemen. Twee jaar later kwamen ze naar buiten met dit duoproject. Samen hanteren ze een heel eigen taal. Met banjo’s, allerhande ‘preparaties’ en percussie creëren ze een ongehoorde geluidswereld, die steevast subtiel en mysterieus is. Een uiterst minutieus geregisseerde choreografie van eenzame noten in een vacuüm,” schreef Jazz’halo. Poor Isa neemt een even sobere als fascinerende duik in onontgonnen terrein.
Voor een van de avonden verrijken ze hun klankpalet met euphoniumspeler Niels Van Heertum en geluidskunstenaar Stijn Demeulenaere.

(c) Erik Bogaerts

PROMESA: THOMAS JILLINGS + STIJN COOLS
Promesa is een samenwerking tussen Thomas Jillings en Stijn Cools. Thomas Jillings behoort tot de Aspen-intimi. De allereerste release op het label was er een van Linus, het duo van Jillings en Ruben Machtelinckx. Maar je kan hem ook kennen van Sgt. Fuzzy, Saxkartel en Ottla (Bert Dockx). Stijn Cools is samen met broer Bert een van de drijvende krachten achter het platform granvat. Hem kan je ook aan het werk zien bij onder meer Book of Air, hoera., pudding oO en Brzzvll. 

Ze stellen hun debuut promesa voor (Aspen 010). De twee muzikanten spelen met, maar vooral naast elkaar, want ze spelen tegelijk een verhalende “solo”. Promesa schuwt bewust de meest voor de hand liggende manieren om deze twee verhalen via naïeve elektronicagolven en gortdroge percussie samen te brengen. Er is enkel het vertrouwen dat de twee muzikanten elkaar versterken, ‘in orbit’ rond het diepere verhaal. Beide lagen vormen op zichzelf een coherent muzikaal geheel, terwijl de combinatie zorgt voor constante verrassing.

RAPHAEL VANOLI
Gitarist Raphael Vanoli is de helft van het Nederlandse Knalpot, een duo dat ongehoorde stoten uithaalt in de zone tussen improvisatie, gesjeesde elektronica, polderkitsch en schizofrene bricolagekunst. Solo bewandelt hij een ander pad: een studie in klankbeheersing. In 2017 verscheen zijn eerste soloplaat Bibrax (Shhpuma). De muziek wordt vaak samengesteld met amper hoorbare aanrakingen en inventieve effecten die worden uitvergroot door versterking. Het resultaat strandt ergens tussen geluidsmagiërs als Stian Westerhus en Oren Ambarchi. Soms indringend en bedachtzaam, maar net zo vaak wentelend in abstractie.

NILS ØKLAND
Nils Økland is een klepper op de Hardangervedel, een traditionele Noorse viool met resonantiesnaren. Hij maakte lange tijd deel uit van het gelauwerde Christian Wallumrød Ensemble. Zijn solowerk laat zo mogelijk nog een diepere indruk na. De voorbije jaren was hij een vaste gast bij Linus + Økland/Van Heertum/Zach. ZIjn muziek is virtuoos, beeldend en doordrongen van een weidse melancholie. Noordelijk, maar met een heel authentieke stempel.

KRIS VANDERSTRAETEN
Kris Vanderstraeten was een van de eerste Belgische muzikanten die zich in de jaren 70 op het terrein van de vrije improvisatie begaf, daartoe geïnspireerd door de Europese free improv-beweging eind jaren 60. Hij speelt op een drumkit, aangevuld met talloze objecten en speelgoed. Zijn centrale bekommernis is niet zozeer ritme, maar textuur. Zijn wonderlijke arsenaal aan materialen genereert een al even bizar geheel van klanken. Zijn rijke ervaring vertaalt zich in een bescheiden, maar uitgelezen discografie. In 2018 bracht hij samen met Frederik Leroux het album ‘zonder webben’ uit (Aspen 004). 

(c) Saskia Vermeulen

SEAN CARPIO
De Ierse multi-instrumentalist Sean Carpio is in deze contreien vooral bekend als lid van Joachim Badenhorsts Carate Urio Orchestra. Wie daardoor denkt dat Carpio voornamelijk drummer-percussionist is, vergist zich schromelijk. Het is een man van multiple instrumenten en multiple genres, van jazz en improvisaties tot conceptuele installaties en indiepop. Voor dit concert vertrekt hij van de puurheid van songs, die hij uitvoert met stem en gitaar. Waar hij zal aanbelanden is onzeker.

KARL VAN DEUN
Karl Van Deun is gitarist en componist. Sinds de jaren 80 is hij als muzikant actief in verschillende genres, van jazz tot volksmuziek, van swing tot fingerpicking. Hij werkte onder meer met Mal Waldron, Erwin Vann, Pierre Van Dormael, Michel Hatzigeorgiou, Kurt Van Herck, Dré Pallemaerts en Philip Catherine. In 2006 bracht het Kurt Van Herck Trio ‘Le Mariage’ uit, als eerbetoon aan Karl Van Deun, met enkel composities van zijn hand. Als duo met Ruben Machtelinckx bracht hij twee albums uit, ‘Ask Me – Don’t Ask Me’ (2014) en ‘Shapes’ (2016). In 2019 verscheen ‘almadies’ bij Aspen Edities, een handvol korte improvisaties, opgenomen door Pierre Van Dormael in Dakar in 1995. Hier telt niet het grote gebaar, maar de persoonlijke intimiteit.

EIVIND LØNNING
Eivind Lønning speelt trompet als geen ander. Hij is een meester van de akoestische klanken, maar evengoed houdt hij zich bezig met elektronica, zo ook bij Streifenjunko, zijn duo met hartsvriend Espen Reinertsen. Hij treedt aan bij onder meer Christian Wallumrød Ensemble en Trondheim Jazz Orchestra, maar ook bij alternatieve artiesten als Jenny Hval en Jim O’Rourke. Door zijn veelzijdigheid en actieradius past hij perfect binnen de wereld van Aspen Edities.

BRECHT AMEEL
Brecht Ameel is medeoprichter van het akoestische collectief Razen, een improvisatie-ensemble dat bekend staat voor het gebruik van middeleeuwse instrumenten, zoals de santoor, schalmei, bombus, kerkorgels en blokfluiten. Solo speelt Ameel op een steel resonator gitaar en steel mandoline, instrumenten met een specifiek timbre en galm. Vanuit een klassieke gitaartechniek creëert hij een geheel eigen fingerpickingidioom.

LINKS
https://aspenedities.com/

PERS
Als het geraas is gaan liggen zal deze kleine, maar met liefde, creativiteit en persoonlijkheid samengestelde catalogus nog altijd overeind staan als een weldoende oase voor nieuwsgierige oren en ogen.” – Enola Magazine

“Op het door Koen Gisen in de Gentse La Patrie opgenomen ‘Evergreen’ is in alle stilte een natuurkracht aan het werk. Van Heertum & co. claimen eigen ruimte en vullen die naar eigen believen in. Minstens zo opvallend is de emotionele rijkheid die dit album kenmerkt : er is het zachte ontluiken bijvoorbeeld, net als het fluisteren van woorden. Maar wat een poëtische zeggingskracht. Wat deze tijdloze klankenwereld allemaal oproept, gaat vér voorbij het zegbare. Ontdek het, koester het als een geheim.” – Written In Music

 

CONCERTDATA

Aspen Label Night: Promesa Rataplan, Borgerhout