Grand Picture Palace

3 mei 2020

Een XL droomproject 

Bassiste Anneleen Boehme stond in 2007 mee aan de wieg van LABtrio, een van de meest gelauwerde Belgische jazzbands van het voorbije decennium. Net als kompanen Lander Gyselinck en Bram De Looze hield ze het daar niet bij, liet ze zich al snel gelden in de meest uiteenlopende contexten. Nu pakt Boehme uit met haar ‘droomproject’: het negenkoppige Grand Picture Palace. Een jazzkwintet én een strijkkwartet die verschillende liefdes samenbrengen. Boehme leidt en speelt bas met verve, en schreef composities die even krachtig als elegant genremuurtjes doorbreken.

(c) Thomas Geuens

Anneleen Boehme contrabas, composities 
Rob Banken basklarinet 
Cedric De Lat trompet 
Berlinde Deman tuba 
Matthias De Waele drums 
Juno Kerstens cello 
Rhea Vanhellemont altviool 
Linde Verjans viool 
Laura Kennis viool

Wat LABtrio uitzonderlijk maakte, was de vroege maturiteit van de drie leden, iets waarmee ze al snel in de prijzen vielen. Boehme (°1989) is nog altijd jong, maar speelt met de bevlogenheid en het gemak van een veteraan, maar dan zonder in de val van de routine te trappen. Ze blijft op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen en heeft haar plek in de Belgische jazz opgeëist met een indrukwekkend palmares. Tijdens Jazz Middelheim 2019 stelde ze vier projecten voor die samen een mooie staalkaart vormen van waar ze nu voor staat.

Grand Picture Palace maakte daar meteen indruk. En je moet het maar durven: je debuutconcert a capella openen en vervolgens laten horen hoe jazz en klassiek elkaar in evenwicht kunnen houden zonder clichés. Boehme & co. brachten structuur en improvisatie samen met kleur en energie, met de krachtige contrabas in een centrale, stuwende rol. En nu breien ze er een vervolg aan via een JazzLab-tournee die gepaard gaat met een albumrelease. Niet te missen!

LINKS
https://www.anneleenboehme.be/

PERS
Pieken gebeurde met het slotnummer, waarin de bas het voortouw nam, de strijkers zorgden voor contrasterende accenten en een ronkende low end ontstond van bas, tuba en de blatende, balkende basklarinet van Banken. Dit was bontgekleurd, voorzien van vaart, drama en emotie, en vooral zeer veelbelovend. De reactie van het publiek was navenant.” – Enola Magazine over het debuutconcert op Jazz Middelheim

 

CONCERTDATA

Grand Picture Palace Flagey, Elsene
Grand Picture Palace NONA, Mechelen
Grand Picture Palace CC Het Gasthuis, aarschot
Grand Picture Palace KAAP / Oostende, Oostende
Grand Picture Palace De Casino, Sint-Niklaas
Grand Picture Palace paradox Tilburg, Tilburg
Grand Picture Palace CC De Kimpel, Bilzen
Grand Picture Palace CC 't Getouw, RElaX, Mol
Grand Picture Palace Muziekcentrum Track*, Kortrijk
Grand Picture Palace Handelsbeurs, Gent